Mark Zakerberg je retko nesimpatičan lik. Od cele one priče „u ormanu imam samo majice u sivoj boji da ne bih gubio vreme razmišljajući šta da obučem“, preko preznojavanja ispred Kongresa kad se saznalo da je Facebook ilegalno došao do ličnih podataka više od 300.000 ljudi pa do trenutne krize srednjih godina sa puštanjem kose, repovanja i nošenja zlatnih kajli (vrlo neprijatno). A sada je i zvanično potvrdio koliko je mutan lik.
Ako kažem da sam otvorila Facebook nalog sa još nekoliko kolega na poslu u vreme kada smo tu mrežu koristili samo za igrice, jasno vam je da sam veteran, u svakom pogledu. Međutim, Facebook sam zbog posla intenzivno počela da koristim nešto kasnije i suočila se sa suludo velikom listom pravila i zabrana. Sada izgleda, sve one, i one koje su bile korisne i one koje su bile nepotrebne, prestaju da važe. Doduše, najpre za Ameriku, a onda i za sve ostale.

Svaka vest je od sada „istinita„
Kao bomba odjeknula je vest da Meta menja način na koji funkcionišu Facebook i Instagram. Prvi korak je ukidanje provere istinitosti objava, odnosno factchecking. Zakerberg je to najavio kao „vraćanje korenima u vezi sa slobodom izražavanja“ kako bi omogućila „više slobode govora i manje grešaka onih koji proveravaju istinitost objava“. To znači da brojni nezavisni faktčekeri više neće moći da ocenjuju da li je neka objava lažna, manipulativna ili poluistina. Ovo se prvenstveno odnosi na deljenje linkova i mahom pogađa izdavačke kuće. Zašto je ovo slatko-kisela bombona koju nam daje Facebook? Factchecking je uglavnom funkcionisao po principu kadija te tuži, kadija ti sudi. Odnosno zalepe vam ocenu da ste preneli lažnu vest na primer, iako ste samo nekog citirali, jasno stavljajući do znanja da to nije vaš stav, već samo poštujete novinarski zanat i prenosite vesti. Možete da se žalite, ali žalba nikad ne bude prihvaćena i vaša strana polako bude sklonjena iz algoritma i vi nestajete. Obično su stizale opomene za neke bezazlene vesti, poput toga da li se stvarno pojavila ajkula u Jadranskom moru ili nije, ili ako objavite fotografiju žene kako doji dete. Zato, odlično je što nema tako rigidnog sistema koji je tu bio samo da kažnjava. Za mene lično, „neka peva ova kuća“ kad ugase sve fektčekere.
Ali, u isto vreme, ovo je i te kako loša vest jer će sada svi moći da „divljaju“ i objavljuju šta god im padne na pamet, od teorija zavere oko vakcina, da je Zemlja ravna ploča, da će vam migranti pojesti decu, da je globalno zagrevanje mit… To je direktno vezano sa drugom odlukom koju je šef Mete saopštio, a to je da više neće biti ograničenja oko objavljivanja na određene teme kao što su imigracije, rodni identitet i politika, a koji su predmet čestih političkih diskursa i debata. Do skora je politika bila nešto od čega je Facebook bežao i „gušio“ gotovo sve objave o politici. Sada će biti dobrodošle. Mnogi se plaše da je ovo i otvoren poziv da krene jaka kampanja protiv LGBTQ+ osoba ali i za jačanje nacionalizma i desnice. Evo klasičnog primera kako se može ubuduće slobodno divljati:
Dajte narodu svu vlast u ruke
Zakerberg planira da problem istinitosti objava reši nalik na ono kako funkcioniše Tviter. Uvodi se neka vrsta comunnity notes, odnosno, sami korisnici će moći da ocenjuju da li je neka objava dezinformacija i da ispod nje stoji jasno označeno šta su činjenice a šta je izmišljeno. Kompanija također planira da prilagodi svoje automatizovane sisteme koji traže kršenja pravila, za koje kaže da su rezultirali „cenzurisanjem previše sadržaja“. Oni će sada biti usmereni samo na proveru nezakonitih i „velikih“ prekršaja kao što su terorizam, seksualno iskorišćavanje dece, droga i prevare. Ostale nedoumice korisnici će morati da prijave pre nego što ih Meta oceni.
Šta je još tu problem? Iako Zakerberg, kao i Mask, tvrde da je algoritam tako podešen da vam izbacuje stvari koje vas interesuju i malom detetu je jasno da to nema veze sa istinom. Izlaze vam najpre plaćene objave. Ako u serach ukucate čarape, u preporučenom sadržaju će vam naredna dva dana izlaziti samo oni koji prodaju čarape (naročito kod Instagram story, da ne zaboravimo da je i Instagram deo Metaverzuma). Posle toga, izlaze vam oni koji sponzorišu svoje objave, čak iako ih ne pratite a onda i besumučno veliki broj stranica koje ne generišu originalni i autentični sadržaj, nego oni koji šeruju mimove, objave sa umotvorinama i slično. Uz to, Facebook je počeo i agresivnu kampanju za što veću prodaju oglasnog prostora na svojoj mreži tako da nikako ne treba zaboraviti da je dolar ono što pokreće Zakerberga.
I na kraju, žele da što više smanje uticaj medija na svojoj platformi, pa zato sve ređe vidite na svom feedu naloge velikih sajtova poput BBC, The Guardian, Daily Mail kao i nekih domaćih sajtova. U jednu ruku, ne žele da kliknete na link i odete na drugu veb stranu, ali ne žele ni da dozvole da se čuju određeni stavovi.
Zašto je Zakerberg napravio zaokret od 180 stepeni baš sada

Naravno da isto radi i Elon Mask. On obilato koristi Tviter, odnosno X, da maksimalno progura svoju agendu. Ne možete da prođete Tviterom a da vam svaki treći tvit ne bude neka Maskova objava koje su, od kako je Tramp pobedio, sve agresivnije i agresivnije.
I to na kraju dovodi do finalnog zaključka zašto je ovo loše. Zato što se desilo nakon američkih izbora, kada se saznalo ko je pobednik i Zakerberg je odmah stao iza njega. Jedan od Trampovih republikanaca sada je postao jedan od najvažnijih direktora u Meti, a sam Zakerberg je već počeo da na sav glas kritikuje Bajdena i njegovu administraciju.
Long story short – manipulacija činjenicama, onim što nam se servira, ono što se od nas sklanja i širenje propagande za onog ko više plati, nikad nije bilo prisutnije. Možda vam se čini da na Facebooku više nema toliko ljudi, reći ćete: „pa, niko od mojih prijatelja više to ne koristi“, ali grešite, jer sve gledate na malom uzorku ljudi koji vas okružuju. Nema na Facebooku možda klinaca, ali ima onih koji su stariji i koji drže u svojim rukama kućni budžet i olovku kojom se glasa na izborima. Facebook ima 3.07 milijardi aktivnih korisnika mesečno širom sveta. To je 3% više nego 2022. godine. Ukupno, na ovoj mreži je 5.17 milijardi ljudi a to je 59.38% ukupne populacije koja koristi neku od društvenih mreža. Puno je to!
