Ne morate da budete vrhunski programer, pa čak ni IT entuzijasta da vidite kako je Google promenio ne samo sopstveni search engine nego i ostatak neta. A sve vreme usput menjajući navike korisnika onako kako njima odgovara. Može im se. Usput, ne ostavljaju ljudima previše opcija nego jednostavno poručuju – naviknite se.
Klasično guglanje gde vi ukucate pojma koji pretražujete pa onda dobijete spisak sajtova koji vam nudi informacije, sada polako nestaje jer vam Google sve „sažvaće“ i servira informaciju kako njihov AI smatra najadekvatnije. Kao neka Wikipedia 2.0. Ova funkcija nazvana AI Overview je nastala uz pomoć generativne veštačke inteligencije, vrste AI koja uči obrasce iz podataka kako bi stvarala novi tekst, slike i drugi sadržaj.
Google raste, svi ostali propadaju
Ona se sada pojavljuje iznad linkova drugih sajtova iako smo navikli da u Google pretrazi dobijamo najpre informacije „najjačih“ ili najverodostojnijih web stranica. I ovo je izazvalo opšti haos najpre kod news sajtova koji beleže veliki pad posete sa trendom da se to samo nastavi. Čak i kad pitate Google o tome da vam AI Overview koji kaže da pad stope klikova (CTR) na sajtove ponekad ide i do 70%, jer AI pregledi zadovoljavaju potrebe korisnika bez potrebe da posete sajt. Naravno, Google nigde tu ne kaže da lagano koriste sve sajtove kao svoj besplatan izvor informacija, rad novinara i istraživača koriste bez obzira na intelektualnu svojinu, naravno sve bez nadoknade.
– Bilo bi dovoljno loše kada bi Google samo krao rad novinara i predstavljao ga kao svoj. Ali još je gore to što koriste taj rad da pokreću svoje alate i ostvaruju profit, dok istovremeno otežavaju medijskim kućama da dopru do čitalaca od kojih zavisi njihov opstanak – poručili su iz nezavisne neprofitne organizacije Foxglove koja se bori da tehnologija bude pravedna za sve a ne samo za velike korporacije i moćne države. Oni si iz Britanije, gde su najveće medijske kuće već preuzele zakonske korake ne bi li se nekako zaštitile od Google i njihovog AI Gemini i svih ostalih satelitskih AI opcija.
Neću uopšte ni da se pravim da mogu da pojmim koliko se para oko svega ovog vrti, ali onako zdravorazumski gledano, ceo koncept u kom Google naplaćuje oglašavanje, stalno penalizuje, menja algoritam, nameće sopstvena pravila i uporno koristi ono što su drugi ljudi, ne samo novinari, nego i naučnici i istraživači objavili, praveći pri tome ogroman profit, nikako ne zvuči ok.
Koje opcije se mogu isključiti

Ali, tu smo gde smo i sad ostaje da vidimo može li se to nekako ugasiti bar na sopstvenom nalogu.
Nažalost, ne možemo da uđemo u klasična podešavanja i u Google strani ili preko Chrome samo da kliknemo na on/off dugme. Mnogi ljudi već koriste Search Labs i tu imate opciju da isključite AI Overview ali van Labs to na žalost, nije moguće. Ono što možete jeste da ih učinite obimnijim ili pak da pređete na Safari ili Firefox. Nažalost, ovo funkcioniše samo na računaru, ne i na mobilnom telefonu.
Najnovija opcija koja korisnicima daje kakvu-takvu autonomiju a koja tek što je predstavljena je mogućnost da birate šta ćete prvo videti u pretragama. Nazvana je Preferred Sources, a da biste je podesili morate biti prijavljeni na Google nalog. Kliknite na ikonicu svog profila na početnoj stranici pretrage i izaberite opciju „Search Personalization“. Tu bi trebalo da vidite listu opcija pod naslovom „Your Search Data“. Izaberite opciju „Source Preferences“.
Odavde možete uneti URL bilo kog veb-sajta koji biste želeli da se češće pojavljuje kao izvor kada nešto pretražujete. Vaši sačuvani izvori biće prikazani na dnu ekrana, sa kućicama za potvrdu pored svakog od njih.
Ujedno, na početnoj strani pretrage dodata je opcija AI mode. Naravno, na prvom je mestu i ako ukucate neki pojam pa izaberete ovu opciju dobijate detaljno objašnjenje svega. Vidite prvo kako AI mod napiše „razmišljam“, pa onda kreće search i on nabraja kroz koliko je sajtova prošao, obično preko 100, i onda vam izbaci opširan odgovor.
Male pobede
Google naravno nije tu stao. Konstantno unapređivanje Google Gemini, pre svega na mobilnim telefonima koji rade na Androidu i njegova promocija doveli su do toga da morate da ga koristite, makar i iz radoznalosti.
Mnogima je ostalo da „pecaju“ greške koje pravi AI a jedna takva je danima ljudima bila zabava. Svi su primetili da se Google AI Overview muči sa prilično laganim pitanjem – Da li je 1995. bila pre 30 godina?. Mnogi su objavljivali skrinšotove u kojima je Google davao pogrešan odgovor — najčešće tvrdeći da je 1995. bila pre 29 godina, iz nekog razloga.
